6 Jun 2012

Tahniah Datuk Wira Borhan Md Yaman


Assalamualaikum ahli PKHMS,

Ucapan tahniah diucapkan dari kami pihak PKHMS kepada Datuk Wira Borhan Md Yaman diatas anugerah Tokoh Melayu Terbilang UMNO yang diterimanya dari UMNO negeri Melaka pada 24 Mei 2012. Ini adalah buat julung-julung kalinya, tokoh pendidik diangkat sebagai Tokoh Melayu Terbilang UMNO sempena sambutan Ulang Tahun Ke-66 UMNO di Seri Bendahara.

Datuk Wira Borhan Md Yaman telah dipilih menerima anugerah Tokoh Melayu Terbilang UMNO diatas jasa dan pengorbanan menjadi Setiausaha UMNO negeri Melaka pada awal 1950-an. Beliau yang telah bersara dari arena politik pada 1984, antara lain pernah dianugerahkan Tokoh Budaya Melaka (1997), Tokoh Guru Melaka (1989) dan Tokoh Guru Kebangsaan (2006).

Beliau telah menerima sepasang persalinan, sijil dan wang tunai RM5,000. Majlis penyampaian anugerah telah disempurnakan oleh Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam. Terdahulu, satu majlis bacaan Yasin dan tahlil bagi mengenang jasa, pengorbanan dan perjuangan tokoh-tokoh UMNO telah turut diadakan.

Sementara itu, Datuk Wira Borhan ditemui selepas majlis sambutan berkenaan menyatakan rasa terharu dan bangga terhadap anugerah yang diterima. "Walaupun saya tidak lagi berupaya membantu UMNO, tetapi semangat perjuangan parti masih utuh dan kukuh di sanubari saya", katanya.

Sumber: Utusan Malaysia

Sumber Profil Tokoh Datuk Wira Borhan Md Yaman (BURMY): Arkib Negara Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan